Ćwiczenia języka:
• Kląskanie czubkiem języka w podanym rytmie.
• Dotykanie językiem poszczególnych zębów (liczenie zębów).
• Przesuwanie językiem po zewnętrznej powierzchni górnych i dolnych zębów.
• Wysunięty język przesuwać poziomo z jednej strony na drugą.
• Wysuwać język – język wąski i szeroki.
• Kierować język w kąciki ust: w prawo i w lewo.
• Unosić język na górną wargę – język wąski i szeroki.
• Oblizywać wargi podczas coraz szerszego otwierania.
• Dotykać czubkiem na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej dolnej szczęce.
• Przesuwać język po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych.
• Unoszenie języka w górę i w dół.
• Mlaskanie czubkiem języka.
Ćwiczenia warg:
• Wysunąć wargi do przodu (jak przy artykulacji u), a następnie spłaszczyć kąciki do tyłu (jak przy samogłosce i).
• Ułożyć dolną wargę na górną i górną na dolną .
• Dolną wargą zasłonić dolne zęby i górną wargą górne zęby.
• Zamknąć usta i przesunąć je w lewą, a potem w prawą stronę.
• Utrzymać ołówek między ustami.
• Wprawić usta w drganie (parskanie).
• Ssać wargę górną potem dolną.
• Cmokać.
• Wciągać powietrze ustami zaciśniętymi.
• Zagwizdać parę razy na jednym tonie.
Ćwiczenia oddechowe:
• Chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt miseczki) – dmuchanie ciągłym strumieniem.
• Zdmuchiwanie mlecza – długo, aż spadnie ostatnie nasionko.
• Wypuszczanie powietrza z balonika, piłki, dętki (długie sssss).
• Parskanie wargami: prr, brr...
• Nadmuchiwanie baloników .
• Na jednym wdechu ciągnąć po dwie samogłoski np.: ao, eo, uo, ei...
• Liczenie na jednym wdechu.
• Powtarzanie zdań szeptem.
Ćwiczenia żuchwy:
• Otwieranie ust najszerzej jak można.
• Ruchy żuchwą w każdym kierunku żucie gumy.
Ćwiczenia słuchu fonetycznego:
• Rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo (uderzanie pałeczką w szkło, kamień, drewno itp.) .
• Tworzenie różnych dźwięków - odbijanie piłeczki gumowej, klaskanie, darcie papieru, lanie wody.
• Szukanie ukrytego zegarka, dzwonka, pozytywki.
• Rozpoznawanie głosów instrumentów.
• Rozróżnianie i naśladowanie głosów: kota, kury, gęsi oraz innych zwierząt.
• Układanie tyle klocków ile wyrazów.
• Wydzielanie sylab w wyrazach - wyklaskiwanie.
• Wydzielanie głosek w wyrazach i tworzenie z głosek nowych wyrazów.
• Rozróżnianie wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską np. bal - pal, sos - sok, los - lok, pije – bije, las – lis, kot – lot, góra-kura, rok – lok, gapa-kapa, sale-szale.
• Wyklaskiwanie wysłuchanego rytmu .